بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند!
سرخط خبرها

بازار سیاه روغن در مشهد | پشت پرده عرضه قطره چکانی روغن خوراکی چیست؟

  • کد خبر: ۱۰۷۳۲۵
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
بازار سیاه روغن در مشهد | پشت پرده عرضه قطره چکانی روغن خوراکی چیست؟
گویا قصه التهاب بازار روغن پایانی ندارد، به طوری که هر جا اسمی از روغن به میان می‌آید حرف از بازار سیاه فروش روغن است. از ابتدای سال جاری روغن کمیاب و هم راستا با آن قیمت آن افزایش یافته است. به گفته مسئولین امر عرضه قطره چکانی روغن از مبادی تولید موجب شده است تا روغن در بازار نایاب شود.

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ روغن از جمله کالا‌های اساسی است که در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته قیمت هر لیتر روغن سرخ‌کردنی از ۹ هزار و ۶۰۰ تومان در فروردین ۱۴۰۰ به ۱۴ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۱ رسیده است و حال همسو با کمیاب شدن این کالای اساسی خبر از افزایش قیمت آن به گوش می‌رسد.

یکی از فروشندگان عمده به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: حدود ۴۰ روز است که هیچ شرکت توزیع کننده‌ای روغن ارسال نکرده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر اکثر خرده فروشان روغن را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. متاسفانه، چون زمزمه گرانی روغن به گوش رسیده است اگر هم روغنی در بازار وجود داشته باشد عرضه نخواهد شد.

مدیر یکی ازفروشگاه‌های زنجیره با اشاره به اینکه روغن خوراکی و سرخ کردنی در بازار کم است، بیان می‌کند: بیش از یک هفته است که روغن سفارش داده‌ایم، اما هنوز از روغن خبری نیست.

وی تصریح می‌کند: هر بار برای فروشگاه ۵۰ کارتن در وزن‌های مختلف روغن سفارش می‌دادیم. ولی اکنون نه روغن نباتی و نه روغن مایع هیچ کدام پیدا نمی‌شود. انجمن هنوز برای ما سهیمه روغن را در نظر نگرفته است. حدود یک ماه قبل روغن در تمام فروشگاه‌ها زیاد بود، اما به نظر بنده در حال حاضر روغن را در کلی فروشی‌ها پنهان کرده‌اند.

یکی دیگر از فروشندگان می‌گوید حدود یک ماهی است که التهاب در بازار روغن به وجود آمده است. از قبل شایعه گرانی روغن مطرح بود و اکنون روغن در بازار نیست. از مبادی کارخانه‌ها نیز روغن بسیار کم عرضه می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌ها روغن سفارش داده‌اند، اما روغن در بازار کمیاب بوده و هیچ شرکتی روغن ندارد.

عرضه قطره چکانی از مبادی تولید

امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد درباره گرانی و کمبود روغن عنوان می‌کند: واقعیت این است که مشکلات ایجاد شده در بخش روغن به دلیل عرضه قطره چکانی از مبادی تولید است. مقصر این مساله واحد‌های صنفی نیستید.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون روغن به صورت محدود عرضه شده و این عرضه کارخانه‌ها و شبکه‌های توزیع مشکل بازار را حل نمی‌کند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد درباره گرانفروشی این محصول تصریح می‌کند: روغن قیمت مصوب دارد و باید قیمت مصوب روغن رعایت شود. در حال حاضر بازار رصد شده و با گران‌فروشی این محصول برخورد می‌شود. در صورتی که واحد‌های صنفی با قیمت بالاتر روغن را به فروش برسانند این کار تخلف محسوب می‌شود.

دلداری ادامه می‌دهد: قیمت مصوب روغن ۱.۵ لیتری ۲۲ و ۷۰۰ و سرخ کردنی ۲۴ و ۹۰۰ تومان است و فروش بالاتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود. اگر تولید مناسب باشد و عرصه فراوان صورت گیرد این مشکلات ایجاد نمی‌شود. در ۱۰ روز گذشته ۴۱ پرونده تخلف گرانفروشی به مبلغ ۲۰۵ میلیون ریال و ۲ پرونده بابت تخلف احتکار روغن به مبلغ حدوداً یک میلیارد ریال در سطح عرضه در خصوص روغن تنظیم و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

درادامه ناصر شعربافیان، سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: تاخیر در اعلام سهمیه برای اسفند ماه سال قبل روند تحویل روغن به کارخانه‌های تصفه روغن و تولید روغن خانوار کاهش داد.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه تولید کاهش یافت، اما نباید روغن کمیاب می‌شد، زیرا ذخیره روغن به قدر کافی در استان وجود داشت، اما متاسفانه برخی فروشگاه‌ها از این فرصت استفاده کرده و موجب ایجاد این شرایط در بازار به وجود آمده است.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تصریح می‌کند: در روز‌های اخیر توزیع روغن خام به کارخانه‌ها در استان شروع شده و کارخانه‌ها تعهد تحویل سریع محصول را کرده و طی یکی دو روز اخیر روغن به فروشگاه‌ها در استان تخصیص یافته و توزیع شده است. فروشگاه‌ها نیز موظفند تا روغن را در برابر دید عموم و مشریان قرار داده و با قیمت مصوب به فروش برسانند. از مردم تقاضا میشود در خصوص مشاهده هر گونه تخلف این موارد را به ما اعلام نمایند که با شدیدترین شرایط با این متخلفین برخورد می‌شود.

شعربافیان درخصوص اختصاص سهیمه روغن استان در فروردین ماه سال جاری خاطرنشان می‌کند: سهم بخش خانوار از کارخانه‌های داخل استان ۲۶۵۰ تن روغن و از کارخانه‌های خارج استان تا حدود ۵۷۰۰ تن است که مباشر در حال پیگیری است. در حال حاضر سهیمه روغن اردیبهشت ما برای خراسان رضوی اعلام نشده است، ولی ما در حال پیگیری سهینه اسفند و فروردین هستیم. از شنبه هفته اینده در هر کارخانه در استان بازرس مقیم خواهیم کرد تا بر فرایند تولید و توزیع نظارت کنند. طی ۴۸ ساعت گذشته ۷۰۰ تن روغن از حوزه‌های مختلف مربوط در بخش سهیمه و غیر سهیمه از سراسر کشور جذب و در استان در حال توزیع است. امید است تا طی روز‌های آتی مشکل کمبود روغن حل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->